Kerst en nieuwjaar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu Kerst en nieuwjaar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu

Kerst en nieuwjaar

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

15 Januari 2014 | Australië, Sydney

Christmasday
Kerst heb ik gezellig samen met Miriam gevierd. Dankzij het weer voelden we ons bijna alsof we in nederland waren. Je raad het al: in een van de droogste gebieden van australië heeft het de hele dag geplensd. Dus het was een dag vol lekker eten, bankhangen, films en fotos kijken en bijkletsen :-)

Boxingday
Op boxingday zijn we de hele middag met Sam en haar neefjes op pad geweest, zwemmen en bowlen. Dat heb ik nou nog nooit gedaan op 2e kerstdag. Terug op de farm hoorden we dat we een traditioneel kerstdiner mochten mee-eten met de familie. Dat was wel een lekkere verassing. Ons diner bestond uit allemaal heerlijke koude dingen: kalkoen, salades, seafood en broodjes. En als toetje hadden we Pavlova, dat is een soort luchtige taart met allemaal vruchtjes erop. Dit was eens wat anders dan ons traditionele familie kerstdiner.

Geurie-Sydney
En toen was het tijd om afscheid te nemen en weer op weg te gaan naar Sydney (en Daan!). Mir en ik hebben de auto goed ingewijd, en zijn in twee dagen die kant op gereden. De eerste dag zijn we naar de wellington caves geweest. Hier hebben wij de kleine grot bezocht die zowel stalagmieten en stalactieten bevatte, maar ook grotkoraal. Dat had ik nog niet eerder gezien.
Vlakbij onze eindbestemming zijn we ook nog afgeslagen voor een toeristenstop bij de victoriafalls. het uitkijkpunt bevatte echter geen falls (daar moest je nog ver voor lopen) maar wel een super uitzicht over de blue mountains.
Deze avond hebben we op een gratis campplace in blue mountains(vlakbij blackheath) gekampeerd in de auto.

De tweede dag hebben we smorgens een stop gemaakt bij Govetts Leap, en wederom was dit een heel mooi plekje om te bezoeken.
Na een oplaad- en boodschappenstop in Katoomba hebben we de resterende afstand naar Sydney afgelegd. Hier moesten we op zoek naar een plek om te slapen, want alle campings en hostels zaten natuurlijk vol. We hebben op een heel bijzonder plekje gekampeerd, namelijk onder de aanvliegroute van de landende vliegtuigen. Iedereen die ooit op sydney heeft gevlogen weet vast welke landtong ik bedoel. Het is een prachtig gezicht om in het donker aan zee te zitten, vliegtuigen te zien overvliegen met de lichtjes van Sydney aan aan de overkant van het water.

Op oudejaarsdag zijn we vroeg vertrokken naar het vliegveld om Daan op te halen. :-D Wat heb ik toch een tof vriendje dat hij even helemaal naar de andere kant van de wereld komt vliegen. We hebben de auto op het vliegveld laten staan, en zijn met de shuttlebus naar het centrum vertrokken om daar aan te sluiten op de rij heeen die ook bij macGuireschair. Tijdens dit wachten kregen wij van Daan een aantal kerstkaartjes, een foto van stal en een fotoboekje van thuis. Super lief, heel onverwacht, en erg gewaardeerd! Wij hebben vijf uur en de rij gestaan en waren nummer 10.000, van de 17.000 mensen die op dit punt werden toegelaten. Best veel voor dit kleine plekje.
Toen kon het lange wachten beginnen...
Om twee keer voor middernacht werd er vast een klein beetje vuurwerk de lucht in geschoten, en er was een verlichte botenoptocht om te bekijken.
Maat om twaalf uur was het echt vuurwerktijd! En ik begrijp waarom mensen naar Sydney willen. De vuurwerkshow is spectaculair, maar het publiek is echt uitzinnig! Dit maakt het een bijzonder feestje. Wat ik wel apart vond was dat na deze show het ook echt voorbij was. Vuurwerk wordt hier niet zoals bij ons aan het publiek verkocht, waarschijnlijk ivm bosbranden.

Dus na de show gingen we op weg naar het station, met als plan de auto op te zoeken. Maar wij zouden ons niet zijn als de dingen niet anders dan gepland zouden gaan. De treinen reden nog wel, maar ze stopten niet meer op het vliegveld omdat dit gesloten was. We waren niet de enige die hierdoor gestrand waren, station moscow lag vol met reizigers. We zijn hier maar bij gaan liggen en hebben een paar uurtjes slaap gepakt tot een medewerker ons kwam waarschuwen dat de trein eraan kwam.
Aangekomen op het vliegveld hebben we nog een paar uur slaap gepakt op een rustige bovenverdieping, voordat we op pad gingen. Ik heb hier echt verbazingwekkend goed geslapen, weer een ervaring rijker, en goed uitgerust om auto te gaan rijden :-D

En toen.... ging de roadtrip echt beginnen! Maar dat is een verhaaltje voor de volgende keer.

• 16 Januari 2014 - 18:37

Jan:

Hoi Lotte,

Leuk om weer van je te horen. Kun je het nog uithouden in de zinderende hitte? Gisteren was op het journaal, maar ik begreep dat koeler weer alweer onderweg was. Ik heb het vuurwerk van Sydney "op afstand" live mee beleeft via youtube. Zelfs via het computerscherm was het spectaculair, dus in echt moet het wel ongelofelijk geweest zijn. Mooi om te lezen dat jullie nu weer met je drieën zijn. Ik ben benieuwd waar de auto jullie allemaal heen brengt. Dus kom op met de verhalen ;).
    Doe de groeten aan Daan en Miriam.

Jan