11 Australiaanse dagen en 1861 kilometer later... - Reisverslag uit Mildura, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu 11 Australiaanse dagen en 1861 kilometer later... - Reisverslag uit Mildura, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu

11 Australiaanse dagen en 1861 kilometer later...

Door: Lotte Dijkema

Blijf op de hoogte en volg Lotte

08 Oktober 2013 | Australië, Mildura

...is het tijd geworden voor een kleine update.

De vliegreis was een hele zit. Gelukkig hadden we een tussenstop in zuid-Korea waar we een gratis citytour konden maken tussen onze vluchten. Hier hebben we een boeddhistische tempel bekeken en zijn we naar een museum geweest dat gewijd was aan de oorlog. Volgens mij moet Korea ook wel een mooi land zijn, want dat kleine stukje wat wij hebben gezien was al prachtig :-) En al die Aziaten zijn ook zo vriendelijk!

Na nog eens tien uur vliegen kwamen we aan op Sydney Airport om half 7 's ochtends. In het vliegtuig waren we een beetje bang gemaakt voor de douane, maar dit viel heel erg mee, ze hebben niet eens onze handbagage gecontroleerd. Miriam moest wel naar de quarantaine omdat ze nog vieze schoenen had(boefje!). Misschien moet ik dat volgende keer ook maar doen dan krijg ik ook van die mooi gepoetste schoenen terug van de douane ;-).

We zijn eerst op zoek gegeaan naar een hotel want we waren zo gaar! Onze eerste dag in Aussie hebben we slapend doorgebracht. De jetlag is niet echt grappig, het heeft toch wel een paar nachten geduurt voor ik niet meer om 5 uur 's ochtends klaarwakker was.

'S avonds nog even de suburb in geweest omdat we honger hadden. Wel een supermarkt gevonden, maar op terug op straat bleken we totaal de weg kwijt te zijn :P. Gelukkig zag de meneer die achter ons stond in de supermarkt ons wat verdwaast staan kijken, dus die heeft ons weer even op e goede weg geholpen.

De tweede dag zijn we naar een hostel in het centrum verhuist en hebben we de botanische tuinen bekeken. Wat heb je vanaf daar een mooi uitzicht op het operahuis en de harbor bridge. Geweldig! Ja, dan ben je pas echt in Sydney.

De dagen daarna hebben we gespendeert met dingen regelen, simkaartje, bankrekening, een wat meer concretere reisplanning en vervoer uit Sydney.

Ook hebben we een stukje bekeken van de Blue Mountains, een stuk natuur dat op de werelderfgoedlijst staat.Wat een prachtig gebied zeg! Heel bijzonder, bovenaan een prachtig uitzicht maar ruwe winden en landschappen, en een stukje verder naar onder een regenwoud met watervallen. We hebben hier de hele dag rondgelopen en genoten. En om onze wandeling van 15 kilometer stijgen en dalen af te sluiten moesten we even 900 treden steil omhoog klimmen! Dat was wel even afzien, maar wel kicken dat we het nog zo snel gedaan hadden.

Op woensdagmorgen zijn we in een Greyhound bus gestapt om een 14 uur durende reis naar Melbourne te maken. Deze busreis was echter zo voorbij, wat een landschap heeft dit land. Ja, ik hou van de bijzondere uitzichten hier!

Aangekomen in Melbourne viel het direct op dat het daar een stuk kouder is dan het in Sydney was. Waar we in Sydney al lekker in het T-shirt konden rondlopen moet je in Melbourne wel een jas dragen. Het weer in Melbourne is nog veranderlijker dan in Nederland. Loop je het ene moment lekker in de zon, dan kan het 5 minuten later toch weer regenen of heel koud worden.

In Melbourne zijn we 3 keer van hostel verhuist. Het eerste hostel was super gezellig! Vanuit dit hostel hebben we meegedaan aan een gratis citytrip, met een gratis maaltijd en gratis bier toe.Op dag 2 zijn we op eigen houtje de stad in gegaan en 's avonds verhuist naar een ander hostel omdat Nomads verder was volgeboekt. Dat andere hostel zat midden in het citycentrum boven een kroeg. Vanuit hier hebben nog gemeet met een vriend die Miriam van haar Nieuw-Zeeland reis kende. Super gezellig gehad met Sherman die ons kon vertellen waar we lekker goedkoop konden eten en ons Melbourne bij nacht heeft laten zien. Stond nog een super leuk bandje op straat te spelen waar we samen met een stel Duitse meiden echt een feestje hebben gehad, zomaar midden op straat :-)

Voor de laatste nacht waren we nog verhuist naar een huiselijk familiehostel. Hier hebben we lekker zitten chillen, tot mir een mededeling had: "Lot! Ik heb werk voor ons gevonden in Mildura. Zullen we daar zo snel mogelijk heen trekken?" Nou, werk is niet heel makkelijk te vinden in dit seizoen dus ik vond het prima.

Ik wou alleen nog heel graag the great ocean road zien, dus de volgende dag zijn we bepakt en bezakt met de trein naar Geelong vertrokken. In Geelong hebben we onze bagage in een kluis gestopt en daarna met behulp van de mensen van V-line een reisroute uitgestippeld waarmee we alle hoogtepunten van de GOT in 1 dag konden zien. Halverwege de eerste bus werden we naar voren geroepen door de chauffeur. Ze hadden zich net gerealiseerd dat we onze aansluiting naar Mildura(die we 's avonds nog zouden pakken) niet zouden redden als we op Geelong onze bagage nog moesten ophalen. Dus de vervoersmaatschappij heeft voor ons onze spullen uit de kluis gehaald en op de trein gezet naar ons bus eindpunt van die middag, waar wij ze konden ophalen. Wat een super service van die live mensen! Hoeveel moeite ze hebben gedaan om ons een toffe dag zonder zorgen over op tijd komen te geven, dat was echt tof!

The great ocean road was echt fantastisch om te zien. Heel bijzonder om te zien hoe het wilde groene natuurpark zo verdwijnt in de mooie blauwe zee. Natuurlijk ook de twaalf apostelen gezien, maar die vielen me wel een beetje tegen. Veel mooier vond ik shipwreck cave en the london bridge.

Aangekomen op ons bus eindpunt onze spullen opgehaald en op de trein naar Melbourne gestapt. Daar de nachtbus genomen naar red cliff, de plaats waar ons werkhostel is gevestigd. Dit hostel heeft voornamelijk gasten die farmwork doen voor hun 2e jaars visum. Deze mensen verblijven hier vaak 3-4 maanden. Wij zijn van plan om hier een week of 3 te blijven.

Het hostel zorgt ervoor dat de gasten aan het werk kunnen. Meestal duurt het een paar dagen voor iemand aan de bak kan, dus wij waren er op ingesteld om eerst lekker even een paar uurtjes bij te slapen en dan de omgeving te gaan verkennen. Het laatste ging echter niet op. Toen we net wakker waren werd er al op de deur geklopt: we hebben werk voor jullie en jullie mogen direct beginnen. Als we onze medehostelgenootjes mogen geloven is dit best bijzonder omdat er niet heel veel werk is op het moment.
Oke, het is ook niet de beste baan om onkruid te gaan plukken van 7 ' s ochtend tot 3 's middags in warme temperaturen(morgen wordt het hier 35 graden), maar iets is beter dan niets en we kunnen mooi even wat verdienen voor het volgende deel van de reis.

Geld kunnen we namelijk wel gebruiken in Aussie, want duur is het hier wel. We betalen zo 5 dollar voor een brood,en veel meer voor een stukje vlees. Maar een beetje budget leven heb ik wel over om dit fantastische land te verkennen. Ja, ik ben wel happy dat ik eindelijk hier zit!

Komende weken zijn lekker voor het werk, dus waarschijnlijk weinig te beleven. Ik zal nog wel wat foto's proberen te uploaden en het volgende verhaaltje volgt wanneer we weer een stukje verder zijn getrokken.

To be continued.....

• 10 Oktober 2013 - 23:44

Daan:

Klinkt super daar :p
    Nog 2,5 maand! ;)

• 13 Oktober 2013 - 16:28

Stieneke:

Dag lieve schat, wat een heerlijk verslag.
    Tip; misschien toch fijn voor ons om te weten wanneer je je blog bijwerkt, kunnnen we direct van je avonturen (mee)genieten.
    nou, werk ze! mams

• 14 Oktober 2013 - 20:46

Jan:

Hoi Lotte,
    Wat heb jij al veel gereisd en gezien in die korte tijd. Mooi dat ik het op deze manier ook een beetje kan meemaken. Ik denk dat je vader wel blij is dat je nu ervaring in het onkruid wieden hebt. Komt in Havelte ook wel goed van pas. Nou meid, geniet ervan en hou ons op de hoogte.
    Jan