... en van Townsville tot Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu ... en van Townsville tot Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu

... en van Townsville tot Cairns

Door: Lotte Dijkema

Blijf op de hoogte en volg Lotte

05 Februari 2014 | Australië, Cairns

Mijn laatste verhaaltje heb ik afgesloten met de Witesundays. Na deze cruise zijn we verder gereden naar Townsville, waar we één nachtje hebben geslapen. Townsville is een erg leuk en levendig stadje. De boulevard was vol met sportende mensen, de australiërs zijn volgens mij wel een actief volkje. Wat erg prettig was, was dat ook hier een gratis lagoon was en we lekker konden zwemmen na een dag in de auto.
Townsville is om een grote berg heen gebouwd. Dit is heel apart om te zien. We zijn deze berg opgereden om de stad te zien bij de zonsondergang. We hadden ook uitzicht op magnetic island, waar we de volgende dagen heen zijn geweest.

Magnetic Island was mooi! Niet heel groot, maar de natuur was weer anders en je kon er goed snorkelen. Hier hebben we alweer onderwaterleven kunnen bekijken, wat weer anders was dan voorheen. Het is wel grappig om te zien hoe de natuur zowel boven als onderwater verandert als je verder naar het noorden gaat.

Na Townsville hebben we weer een dagje auto gereden. We hebben geluncht op het strand van mission beach, en zijn savonds geëindigd in Port Douglas, dat ligt een uur rijden boven Cairns.

De volgende dag zijn we vertrokken naar Daintree national park. Dit natuurgebied is toch wel één van de mooiste die ik tot nu toe heb gezien! Daintree is een echt tropisch regenwoud, wat is dat mooi. Hiernaast heeft het ook mangroven en loopt het woud zo de witte standen op, die overlopen in de super heldere zee. Al jaloers, of moet ik nog even verder gaan? ;-)
's morgensvroeg zijn we eerst mee geweest op een krokodillenboot over de Daintreeriver en een zijstroompje om krokodillen te spotten. Uiteindelijk hebben we 2 zoutwaterkrokodilletjes in het wild gezien. Gaaf!
Daintree had ook een paar hele mooie uitkijkpunten, waarvan cape Tribulation, denk ik, de bekendste is. Super mooi, maar hiervoor moeten jullie maar fotos komen kijken.

Na Daintree zijn we afgezakt naar onze eindsbestemming: Cairns.
Cairns is anders dan de andere australische steden. Het is kleiner en rustiger naar mijn idee, maar het heeft wel een gezellige esplanade en ook weer een lagoon dus ik was happy :-D.

Op donderdag zijn we met een hele mooie boot de oceaan op gegaan naar het outer barrier reef om te duiken. Ik had 1 introductieduik geboekt, maar ik heb er uiteindelijk 2 gedaan. Het great barrier reef is echt onuitsprekelijk mooi. Zoveel kleuren en leven dat er zit. Heel bijzonder. Ik was niet lucky genoeg om haaien te spotten, maar Miriam en Daan waren dat wel. Super vet. Nemo, Dory en Scarface heb ik nog wel gezien :-D

En toen was het alweer de laatste dag voor Daan terug naar huis ging :-( . We hebben deze dag gezellig samen doorgebracht met een beetje toeren door de omgeving, we hebben de crystal falls bekeken, zijn naar een dam geweest en savonds lekker uit eten. Ja, dat was wel een gezellig dagje.

Zaterdagmorgen hebben we Daan in Cairns op het vliegtuig naar Sydney gezet, waar hij 's avonds terug zou vliegen naar huis. Het was een mooi en super fijn maandje samen.

Zondag de 26e was het Australia Day, een nationale feestdag. Er was niet bijzonder veel te doen in de stad, maar het was wel erg gezellig. Er stond een tent waarin lokale muzikanten elkaar afwisselden en er waren veel mensen die lekker aan het chillen waren in het gras. Savonds werd er in de open tent de film Australia gedraaid. Halverwege de film werd het wel erg knus in de tent want het begon opeens vanuit het niets te hozen! Waarschijnlijk was dit al een klein voorproefje van de cycloon die een paar dagen later aan land zou komen (maar dat wisten wij op dat moment nog niet).
Australia day was gezellig, en de januari-roadtrip is wat mij betreft geslaagd!

• 05 Februari 2014 - 09:50

Maaike:

Nou zeg, je maakt het wel spannend met die cycloon. Zijn jullie weggewaaid?

• 06 Februari 2014 - 06:14

Lotte Dijkema:

Hoi Maaike,

Haha nee hoor! Op het moment aast het serieus begon te worden waren wij toevallig net een paar honderd meter naar het zuiden gereden. Townsville heeft uiteindelijk de grootste klap gehad, maar al met al viel de cycloon erg mee. Maar wij hebben er weinig last van gehad. Het enige wat wij hebben gemerkt is dat er overal erg hoog water stond. Toevallig geluk gehad!

Groetjes

• 06 Februari 2014 - 06:15

Lotte Dijkema:

Telefoons en typen :-s
    Sorry voor de paar rare woorden, en meter moest natuurlijk kilometer zijn ;-)