Wenoona, een geweldige ervaring. - Reisverslag uit Geurie, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu Wenoona, een geweldige ervaring. - Reisverslag uit Geurie, Australië van Lotte Dijkema - WaarBenJij.nu

Wenoona, een geweldige ervaring.

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

25 December 2013 | Australië, Geurie

Tussen Alice Springs en de nieuwjaarsviering in Sydney had ik nog 7 weken te vullen. Wat ik in de tussentijd gedaan heb? Werken!

De dag na de rock tour vertrok mijn vlucht naar Sydney. Dit was mijn allereerste vlucht alleen. Één van de duitse meiden die ik heb leren kennen op de tour zat op dezelfde vlucht, dus ik had gezellig wat aanspraak tijdens het wachten.
Er zijn opvallend veel duitsers in australië, en ieren en engelsen. En bijna iedereen die je spreekt is afgestudeerd en kan geen baan vinden in europa. Typisch...

Ik heb één nachtje in een hostel in Sydney geslapen. Hier moest ik boodschappen halen, want vanuit de farm gaan we maar één keer per week shoppen. Ik heb lekker een paar uur in de stad gespendeerd, en wat is Sydney toch leuk! Ik ben een echte countrygirl, maar stiekem vind ik het wel gaaf om terug te zijn in Sydney. De drukte en hectiek, de hoeveelheid mensen, de gebouwen en parken, de kilometers ondergrondse winkelstraten en op dit moment vooral de kerstsfeer... het heeft toch wel wat!

De volgende dag ben ik met de trein en de bus naar Geurie gereisd. Dit is een klein stadje 5,5 uur(met de auto) ten nw van Sydney vlakbij Dubbo. Hier werd ik opgepikt door Sarah, de eigenaresse van Wenoona, de farm waar ik aan het werk ben.

Wenoona is een paardenfarm, waar ik zes weken lang ben. Ze fokken hier op kleine schaal spring- en eventingpaarden die opgroeien, getraind worden en uiteindelijk uitgebracht worden in de sport. Het fokken gebeurd op natuurlijke wijze met eigen hengsten, of hengsten uit de omgeving.
Wenoona is 900 acres groot, en er lopen meer dan 50 paarden her en der in kuddes op het landgoed. Ik vind het persoonlijk erg gaaf dat ze alle paarden in kuddes houden. Paarden op stal houden kennen ze niet.

Ik heb hier mijn eigen stacaravan. Deze staat in één van de paddocks. Ik vind het wel gaaf om wakker te worden met een paard voor je raam. Op een gegeven moment wisten de paarden ook hoe laat ik ging voeren en stonden ze me smorgens voor de deur op te wachten :-) . Zo tussen de paarden leven is wel echt tof!

De werkdag begint om zeven uur, en toen we in de hittegolf kwamen werd dit nog een uur eerder. Zo smorgensvroeg was het tenminste nog redelijk koel. We hebben een paar dagen gehad dat het om tien uur al dertig graden was, dan ben je wel blij als je bijna al je morgenjobs klaar hebt. Deze dagen was het no-go om smiddags wat te doen. We hebben de veertig ook wel gehaald. Gelukkig was het maar één week zo verschrikkelijk warm!

Het werk is wel leuk! Ik voer de paarden, doe de poo-pick, rijd twee of drie paarden (het liefste op buitenritten) en controleer alle andere paarden op de quad. Dat is wel gaaf werk! Een beetje over het landgoed scheuren om de gezondheid van de verschillende kuddes te controleren. Deze paarden lopen maximaal vijf kilometer van het huis af, dus dat is een mooi ritje.
Verder ben ik bezig met het handmak maken van een groep tweejarige merries, paarden poetsen en doe ik allerhande klusjes. Maar alles heeft met de paarden te maken, dus het is een prima baantje voor mij. En zo heel hard hoef ik eigenlijk niet te werken ;-)

Wat mooi is, is dat ik alleen mijn eigen eten hoef te betalen. Ik verdien nog wat bij en het is een geweldige ervaring om tussen deze mensen en paarden te leven.

Natuurlijk heb ik ook minder leuke dingen meegemaakt. Zo hebben ze één paard moeten afmaken wegens zeer zware koliek. Dit paard moesten ze zelf afschieten en begraven. Ze kunnen de paarden alleen laten inslapen met een goedje wat niet in de buurt van andere paarden gebruikt mag worden (hij liep in een kudde) en het lichaam moet verband worden (er is een totaal vuurverbod). Dat was dus geen optie. Heel anders dan in nederland!
Een ander minderpunt was dat de watervoorziening ermee op hield tijdens de heetste dagen. Dit was best een probleem want de huizen, de caravan, en de tweeëntwintig paarden rondom het huis worden hierdoor van water voorzien. Het water wordt hier uit een bron omhoog gepompt, en die voorziening was kapot. Gelukkig werd dit na anderhalve dag gemaakt, en dan is douchen toch wel heel fijn op zulke zweetdagen!

Natuurlijk waren er ook hele leuke dingen! Mijn hoogtepunt was het heuvelop galopperen bij de ondergaande zon, en een paar kangaroes geschrokken voor je paard te zien wegspringen :-D. Echt zo fantastisch! Net een sprookje :-P
Wat rijden betreft heb ik hier veel geleerd, en ook echt genoten van de fijn te rijden paarden en de mogelijkheid om uit te rijden over grote stukken van het landgoed. Een hele ervaring.
Verder is het hier (alweer) prachtig. Op het moment is alles geel en dor, dus als jullie regen hebben blaas het maar deze kant op want ze zijn er erg bij mee ;-) . En de zonsondergangen zijn hier vaak fantastisch om te zien!

Morgen zie ik Miriam weer en vieren we samen kerst op Wenoona. Hierna gaan we onze auto uitproberen en rijden we naar Sydney voor newyearseve, en zie ik mijn lieve vriendje weer! Ik heb er echt zin in om in januari de oostkust onveilig te gaan maken :-D.

Merry Christmas everybody!

(dit verhaaltje heb ik vooruit geschreven, maar ik had even geen internet. Miriam is hier ondertussen al, en we zitten nu aan een heerlijke kerstbrunch!)

  • 26 December 2013 - 14:33

    Paps:

    Mooi verhaal, ik zie dat je, net als thuis, pal bij de A 32 zit. Nooit geweten dat die weg zo lang was......

    Nou nog even foto's uploaden! We spreken je vanavond nog,

    Fijne jaarwisseling al vast gewenst met je vrienden!

  • 27 December 2013 - 10:25

    Jan:

    Hoi Lotte,

    Wat een bijzonder week. 2 Verslagen achter mekaar en, niet verwacht maar erg gewaardeerd, een kerstkaart vanuit Australië. En dan gisteren je nog (erg slaperig) gehoord via de telefoon. Fijn om te lezen dat je met volle teugen geniet. En nu, na al het harde werken vakantie vieren. Heel veel plezier met jullie drieën en een hele goede jaarwisseling gewenst.

    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 6607

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 28 Maart 2014

Mijn reis down under

Landen bezocht: